Who We Are

Friday, May 20, 2011

Sambungan Kenangan 1 Masa Dahulu

Dah la lesen yg ambik sekerat jalan masa awai2 kawen pn aku xsudahkan, last2 expired camtu ja da lebih dr setaun..haha..lani da dpt keja camna la aku nak p..moto aku sejibik ja..kreta pn sejibik..aku xpandai drive keta..tp aku reti merempit..wakaka..so apa lg ye..1st Dini..kami pk punya pk, hantaq ja dini kat kg dlu utk 1st week aku keja ni..sambil2 cari pengasuh kat area2 flet aku dok tu..aku pn hari tu jugak tnya la kat akak bawah rumah aku ni ada tak org yg dipercayai utk jd pengasuh anak aku..dia kata nanti dia carik..so ok la bab pengasuh dah ada org nak carikkan..zasss dini hantaq ke kampong, sayu hati xtau nak ckp la 1st time nak bepisah ngn anak..demi sesuap nasik *cewah* rela ku korbankan..nasib la keja ni cuti sabtu ahad..sabtunya aku pn chow balik kampong ambik balik anak lepas jiran aku ada yg sudi jd babysitter utk anak aku..yezzaaa..kak lisa..orang dari Medan, Indonesia tp hubby nya org malaysia..dini pn agak peramah dgn diorang so dah ikat contract la dengan depa utk ngasuh anak aku..pasni aku leh keja dgn dedikasinya..

masuk bab keja..1st masuk keja, aku terus ke department aku..namanya Business Dvelopment and Communications Division..mak aiii..harusla aku amat2 kecut..boss kecik aku adalah org yg interview aku ritu..namanya Ey*tt* P*s*mba dari Philippines..ya ampunn..mati2 aku ingt org malaysia..wakaka..**sbb aku ada ckp melayu sikit masa dlm tview tu..alamak..malu cekkk** Ey*tt* manager di situ..so dia ada create 1 system utk simpan semua proposal2 yg saintis situ hantaq ke Investor. So tugas aku utk upload softcopy proposal dan key in details each proposal dlm system tu..ohh kacang ja..aku suka bab2 key in ni sbb xbyk pk kan..hehe..but totally im wrong..proposal bab2 duit jutaan2 USD ni bkn leh main2..kena tgok balik dlm proposal tu brapa depa request, brapa yg investor boleh offer masa 1st advert..mak aii..dah la sepatah haram xpaham pasai research menda depa ni..tp ok aku ni agak fast learner *prasaan* mayb sbb aku fresh kpala otak xdak benda aku nak pk selain anak kan..so senang ja apa ilmu Ey*tt* kasik aku leh adaptasinya dgn jayanya..

3bln aku keja situ, sambil2 tu aku carik gak keja lain..yela keja ni contract 3 bln ja..but surprise, Miss Jammie yg keja agency tu call bitau WFC nak continue contract aku lg slama 2bln dan gaji aku dinaikkan lg..alhamdulillah..rezekii anak kan..so continue lg sampai nov 2007..yehaaa..happy2 jugak, tp keja tetap trus aku carik thru internet..interview ngn gomen pn aku duk p gak..tp asik xdak rezeki ja lagi..

Tekanan keja semakin hari makin memuncak bila dah byk data aku key in dalam system tu..jgn xtau aku ni la org kanan Ey*tt* amanager kesayangan aku tu..aku mmg jatuh cintan ngn kerja aku yg xseberapa ni.. Tiba2 dalam bulan September, aku suspect yg aku pregnant lg skali..OMG..Dini baru 10bln..tp aku terima ja rezeki ni dgn tangan yg terbuka..mayb rezeki aku utk tambah anak, tidak pada kerja sbb Nov nanti my contract will be ended..Redho ja la kan..but kejutan lg kat aku bila Ey*tt* panggil aku ke bilik dia dgn tenangnya dia bitau aku yg my big boss H*l*n L*itch dah confirm nakkan aku jd regular staff di sana..happy nya aku but at the same time very worry. Dan aku bitau Ey*tt* , aku mmg happy but aku skrg pregnant..Ey*tt* said, for her n department its not a problem at all. OMG..really happy and appreciate with all this surprises..pregnancy, job..Thanks Allah..

Nov, our BDCD associate tendered for her resignation..her name is Sarah.Her job more as a PA to our director H*l*n L*itch. Masa tu aku dah membayangkan for sure aku la yg kena pikul tanggungjawab tu sbb H*l*n mcm xda action pn nak carik pengganti..apa yg aku rasa tu mmg betoi..bagai batu menghempap kepala aku dgn tangjwb yg berat yg xpenah aku rasa yg aku akan buat keja secretary ni..goshh..but i think i can do it...tu la ayat dr Ey*tt* . Dia kata for 1st time dia jumpak aku masa interview, dia dapat tau yg aku ni org yg ikhlas dan boleh diharap dlm buat keja..waaa..boleh la ampa nak latu2 aku buat keja yg bukan keja aku..gj pn awat xbg cam si Sarah tu..emm..masa tu la bermula episod suka duka aku kat situ..

Sukanya aku di situ- Flexi hour actually 8.30-5.30 tu actual office hour, tp up to us nak arrange brapa kita masuk dan kuar..aku slalu 9-6ptg sbb bz kat umah ngn anak. Dan boss bg 100% kepercayaan kat aku utk uruskan department aku ni..dari belian stok, pilihan vendor/supplier, dan urusan budget department..yaaa..problem aku dengan budget..dah Nov start dah buat bajet taun depan..gila aku sat pasai tu..nasib la accountant departmet byk tlng. Mmg aku byk blajaq dr Sau Y*ng, accountant. nak tuntut ilmu kena rajin, xleh buat bodo sombong..nasib la 2nd pregnancy ni xdak alahan langsung. Aku dapat blajaq dengan jayanya dan bajet department pn lulus!! Helen mmg betoi2 mengharapkan aku dlm semua hal. Aku la representative utk department ni, betapa la depa betoi2 percaya aku. Dan aku pn promise dgn diri aku yg xkan sia2kan kepercayaan org kat aku. Jenis aku sama yg TAKOT kalo buat keja xabis..

Tak sukanya duk situ-stress dgn finance department yg asik2 tendang payment dr aku. Kena buat budget revision la, H*l*n boss aku yg suka2 travel sana sini claim byk, aku yg kena jawab..kdg2 nak panggung pala pn xsempat dah..byk event yg kena handle melibatkan byk region office yg tak ter catch up aku nak ber email..i need an assistant!!!! Lega..2mth before aku maternity leave, boss bg aku hire temporary staff just like aku sblm ni utk gantikan aku cuti selama 84 Hari bersalin..dapatlah kawan Yeong2 setelah 4candidates aku interview..yg ni yg bekenan kat aku ngn Ey*tt* ..Yeong2 mmg baik, Ey*tt* ckp, dia cam aku masa 1st time Ey*tt* jumpak..hehe..malu nya i..tp ok la..semua keja aku dah pass ke Yeong2 masa nak cuti panjang tu..

Masuk ja keja balik lepas bersalinkan Adham, Yeong2 la org paling happy..dia kata, dia sdri pn xsanggup buat keja aku tu sorg2 dah mcm octopus sana sini kena lari, call kena jawab, system mcm2 kena handle..haha..itu la hampir 4bln jugak dia keja pn dia dah xsanggup nak keja cam aku..aku pn xsampai setaun keja situ pn ada prasaan yg sama jugak la..aku di rumah dah ada dua org anak kecik yg perlukan perhatian aku..xkan aku nak balik lewat2 mcm masa aku pregnant dlu..kdg2 koi 8 br sapai umah..ni dah ada baby mau xmau aku kena usung keja wak balik rumah. Aku apply celcom broadband, nasib la company ada sapot 75% dari bill internet tak la membebankan sgt. So aku balik awai, tp sambung buat keja kat rumah. Kdg2 aku mintak work from home ja kalo big boss xdak so aku xkan perlukan signature dia ka apa utk sesuatu benda. Ni pn aku suka, work from home. Tu sbb aku sukakan company ni, semua keja online..cuma yg melibatkan bajet saja kena apa approve by boss signature..xpa bkn slalu ada bajet revision..

Pendek kata, kesimpulan yg aku sgt2 suka kerja di sana:
-dapat byk experience
-dpt kenai ramai manusia dari pelbagai kaum, dr serata negara
-boss yg ambik berat (br aku sedaq) walopn xsuka senyum
-flexi hour
-dpt free breakfast on friday
-pakaian ikot suka
-boss byk bg aku buat decision on division budget
-dpt souvenir yg best2
-gaji yg best la dr skrg boss sanggup fight ngn HR boss pasai aku..ekeke
-performance yg sgt cemerlang..


**geng2 kat tempat kerja..**

apa2 pn decision to move into gov sector was the best choice..aku dpt spend time byk dgn anak2 kat rumah without serabut dgn pending task yg aku kena piki..(even gaji cipot)

*semua ni aku tulis sbgai ingtan utk diri aku di masa hadapan..kot2 da tua, leh la baca balik kann..

0 bebelan:

Post a Comment

Sila lah ngomel..